In 5 stappen naar de ideale wifi-oplossing

4 juli, 2018

Wifi is tegenwoordig een volwaardig alternatief voor een bedrade netwerkverbinding. Maar vaak hebben bedrijven nog oude apparatuur in huis. Er is ooit een router neergezet, maar vandaag de dag willen mensen VoIP-bellen, Skypen of grote bestanden versturen en de snelheid van het wifi-netwerk is dan niet meer afdoende. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van flexibele werkplekken, clouddiensten en mobiele apparaten. De verbinding is instabiel, het signaal is niet sterk genoeg, de beveiliging laat te wensen over en de dekking is slecht. Tijd voor een professionele, stabiele en snelle wifi-oplossing. Wat zijn de stappen en welke uitdagingen kunt u tegenkomen?

1. De wensen voor een wifi-oplossing inventariseren

Breng allereerst in kaart wat de wensen voor een wifi-oplossing zijn. Waarom is een draadloos netwerk gewenst, wat is belangrijk, hoeveel mensen gaan erop werken en wat gaan die doen? Moet het ingericht puur als bedrijfsnetwerk of moeten ook gasten toegang hebben? Moeten de gasten bepaalde voorwaarden accepteren, krijgen ze een wachtwoord of is het de bedoeling dat ze met hun Facebook-account inloggen? Ook is het belangrijk te inventariseren of en hoe het verkeer moet worden geprioriteerd. Zo is het bijvoorbeeld verstandig videoconferencing voorrang te geven op het downloaden van bestanden.

2. De situatie in kaart brengen

Vraag daarna een tekening van het gebouw op zodat u kunt inventariseren met wat voor gebouw u te maken heeft. Onderzoek hoeveel access points er nodig zijn, waar en hoe die opgehangen moeten worden voor een optimale dekking, en controleer de aanwezige dekking. Wellicht zijn er plaatsen waar het signaal geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld dikke muren.

3. Netwerk-design en uitrol

Heeft u dat alles in kaart, dan is het zaak een netwerk-design te maken en alles uit te rollen. De infrastructuur moet aangelegd en de bekabeling naar de access points geleid – en netjes weggewerkt natuurlijk.

4. Monitoring en support

Is de wifi-oplossing eenmaal in gebruik, dan moet er gemonitord worden. Zo kan zich de klacht voordoen dat de verbinding traag is. Dan is het belangrijk om te kunnen inzien wie wat doet op het netwerk: wordt er video gestreamd of omvangrijke content gedownload?

5. Wifi-as-a-service

Natuurlijk kunt u ook besluiten dit hele traject uit te besteden. Met Wifi-as-a-Service (WaaS) bent u zonder initiële investering, voor een vast bedrag per maand, helemaal ontzorgd. Wij hebben deze wifi-oplossing o.a. geïmplementeerd bij consultancy-organisatie Gjald in Zwolle, tot hun grote tevredenheid.

Meer weten?

Wilt u meer weten of de mogelijkheden van een zakelijk wifi-netwerk, neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 0524 – 561188 of support@jse.nl

Remote support