Haal meer uit uw VoIP-oplossing met onze 5 tips & tricks

14 november, 2018

VoIP is steeds meer de standaard voor zakelijke vaste telefonie. Nog een klein jaar en ISDN is niet meer. Veel bedrijven zijn al overgestapt op het alternatief: VoIP (Voice over IP), inmiddels ook wel bekend als cloud-telefonie of hosted voice. Heeft u nog een telefooncentrale die gebruikmaakt van ISDN? Dan is nu wellicht een mooi moment om over te stappen. Dat lijkt vervelend, maar het goede nieuws is dat met VoIP veel meer mogelijk is dan met ISDN en de overstap is niet moeilijk. Ook als u al een tijdje gebruik van VoIP maakt, is het slim om te controleren of u wel alles uit deze oplossing haalt. 5 tips & tricks voor VoIP.

1 Integreer mobiel bellen met vaste telefonie

Mobiel en VoIP komen steeds dichter bij elkaar, en de integratie wordt steeds beter. Zo kunt u op uw smartphone een appje installeren, waarmee u als het ware op afstand de VoIP-telefooncentrale kunt bedienen. Onderweg bellen en gebeld worden via uw ‘vaste’ nummer? Geen probleem. Gesprekken doorverbinden? Heel eenvoudig. Even niet bereikbaar? Zo geregeld.

2 Kijk kritisch naar hoeveel toestellen u nog nodig hebt

Vroeger kwam op ieder bureau een telefoon te staan. Omdat mobiel en vaste telefonie steeds meer geïntegreerd zijn, is dat met VoIP niet meer per se nodig. Mensen die veel onderweg zijn, hebben nu genoeg aan een mobiel. Kantoormedewerkers kunnen ook bellen via desktop, laptop of tablet. Kijk daarom kritisch naar het aantal toestellen dat u hebt.

3 Zorg voor een goede basis

Een goede internetconnectie is met VoIP heel belangrijk. Heeft u al veel apparaten op uw netwerk aangesloten, dan kan het zijn dat er niet voldoende ruimte over is voor de gesprekken. Daardoor wordt de verbinding instabiel en kunnen gesprekken wegvallen. De eerste de beste internetverbinding is daarom niet per se toereikend. Kies een internetverbinding die past bij uw wensen.

4 Kijk naar integratie met andere systemen

Het is mogelijk VoIP te integreren met cloud-systemen en bedrijfsapplicaties. Denk daarbij aan Office 365 of aan ERP- en CRM-systemen. Zo kunt u direct bellen vanuit Outlook of nieuwe telefoonnummers meteen opslaan in uw contacten. Heeft u VoIP geïntegreerd met een ERP- of CRM-systeem? Dan wordt direct de juiste klantenkaart geopend zodra een telefoontje van een klant binnenkomt. Applicaties zoals Skype for Business of Microsoft Teams gaan ook een steeds belangrijkere rol spelen. Selecteer een VoIP-leverancier die daar op inspeelt.

5 Koop niet zomaar onbeperkt bellen

Kijk kritisch naar wat u nodig heeft en bespaar geld. Onbeperkt bellen is lang niet altijd nodig. Check uw voorgaande facturen, die geven een goed beeld van hoeveel u werkelijk nodig heeft. Toch meer nodig? Zo geregeld!

Meer weten?

Zetten bovenstaande tips u aan het denken? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 0524 – 561188 of support@jse.nl. Wij bieden abonnementen zoals Telfort Zakelijk of zakelijke VoIP-telefonie met HIP en kunnen adviseren over welk abonnement het beste bij uw situatie past. Eerst eens lezen hoe dat in de praktijk werkt? Lees dan hier hoe Bouwbedrijf Ruiter fors bespaarde met zakelijke VoIP.

Remote support