Venko vernieuwt bedrijfsnetwerk met ICT-partner JSE

11 oktober, 2013

In de Nederlandse metaalconservering is Venko al jarenlang een bekende speler. Maar met de oversteek naar Engeland heeft het snel groeiende schildersbedrijf uit Hoogeveen op internationaal niveau haar voeten stevig aan de grond gezet. Om de groei in goede banen te leiden, werd ICT-partner JSE uit Gramsbergen gevraagd om het bedrijfsnetwerk van Venko te upgraden en proactief te beheren. Controller Erik Hadders schildert ons een beeld van de samenwerking.

Download de case (pdf)

Groei Venko haalt ICT in

Schildersbedrijf Venko heeft sinds 2008 een opvallend sterke groei laten zien. Al snel werd toen duidelijk dat de ICT de eisen van medewerkers en opdrachtgevers niet goed meer kon bijbenen. Het netwerk raakte overbelast en kende een verouderde automatisering. Het was dus de hoogste tijd voor een nieuw plan en een gestructureerde aanpak voor de ICT-huishouding.

Overstap naar digitaal werken

Erik Hadders vertelt over de recente historie van de ICT bij Venko. ‘Venko kenmerkt zich door een laag verloop onder haar medewerkers. Hierdoor hebben we een grote groep van oudere medewerkers. Zij hebben een schat aan ervaring en zijn gewend om op een bepaalde manier te werken.’

‘We zien dat opdrachtgevers de laatste jaren steeds meer inzicht en snelle informatievoorziening eisen. Ook instromende jongere medewerkers vragen om digitale vooruitgang. Het overschakelen van een vertrouwde manier van werken naar het digitaal vastleggen en delen van bedrijfsgegevens gaat niet altijd vanzelf. Dit werkt soms remmend op de automatisering.’

Toename gebruikers en data

Daarnaast had de performance van het IT-netwerk zelf ook aandacht nodig. Hadders: ‘Doordat bovendien de structuur van ons bedrijfsnetwerk niet meer up-to-date was, konden we de sterke toename van het aantal gebruikers en data niet langer aan.’

venko-jse-hoogeveen1Plan voor vernieuwing met ICT-partner JSE

Er moest een plan van aanpak komen voor een moderne, stabiele ICT-omgeving. Hiervoor werden diverse opties bekeken, waaronder een cloud-oplossing. De keuze viel op een eigen IT-infrastructuur met support van JSE, de ICT-partner waarmee Venko al jarenlang zaken deed. Hadders licht toe: ‘ERP was voor ons de eerstvolgende en cruciale stap. De vraag waar onze hardware en software staat, was voor ons op dat moment minder van belang.’

Frequente afstemming over ICT

JSE beheert als ICT-partner van Venko het hele bedrijfsnetwerk en alle servers. Wekelijks komt een consultant van JSE op bezoek om alle veranderingen te verwerken en vragen te beantwoorden. Ook is er frequent contact met JSE over de meer strategische ontwikkelingen in de organisatie. Verder kunnen alle gebruikers binnen Venko contact opnemen met de helpdesk van JSE.

Netwerkbeheer JSE ‘met verve’

Hadders: ‘JSE heeft haar rol tijdens de vernieuwing van de ICT met verve vormgegeven, vindt Hadders. ‘Men signaleert proactief eventuele issues en neemt tijdig stappen.

De toegankelijkheid van JSE maakt dat we aandachtspunten goed met elkaar kunnen afstemmen waarbij ze met ons meedenken, zelf met voorstellen komen en oplossingen aandragen. Bijvoorbeeld voor onze telefooncentrale, onze nieuwe vestiging in Engeland of beveiliging van smartphones.’

Systeembeheer zelf doen of uitbesteden?

Waarom het systeembeheer uitbesteden aan een ICT-partner? Hadders: ‘Ik ken niet alles van ICT en de nieuwste ontwikkelingen. We hebben behoefte aan een ICT-partner die buiten onze kaders kijkt, actuele en brede kennis meebrengt en weet wat er geregeld moet worden. Een partner die proactief meedenkt, weet wat bij ons past, met alternatieven komt en adviseert.’

Printen vereenvoudigen

‘Een goed voorbeeld van hoe JSE vernieuwing ondersteunt is de manier waarop wij nu printen. JSE, die alle hardware aan ons levert, adviseerde ons om de vele losse printers in te ruilen voor enkele grote printers. Samen hebben we de mogelijkheden bekeken en een passende oplossing gevonden.’

Implementeren Citrix

‘Een ander voorbeeld is het implementeren van Citrix, een voornaam onderdeel van het netwerkplan. Nadat de gegevens eenmaal waren overgezet, verliep de implementatie in no-time. Het personeel heeft er weinig van gemerkt. Mensen zijn vooraf gewaarschuwd en nadien snel geholpen als ze ergens niet bij konden. ICT-partner JSE nam het voortouw, was flexibel en had de benodigde expertise.’

venko-jse-hoogeveen2Toekomst: direct toegang tot actuele data

Volgens Erik Hadders wordt het in de nabije toekomst steeds belangrijker dat opdrachtgevers en medewerkers direct over actuele gegevens kunnen beschikken. ‘Opdrachtgevers willen dagelijks inzicht in de voortgang van het project, de projectleider in de kostenontwikkeling, noem maar op. Straks worden de uren van schilders iedere dag centraal ingezameld. Daarom geven we aan het neerzetten van een passend ERP-systeem nu de hoogste prioriteit.’

Over Venko

Schildersbedrijf Venko is gespecialiseerd in metaalconservering en bestaat bijna 40 jaar. Het bedrijf is met name gegroeid in offshore projecten en het conserveren van hoogspanningsmasten, bruggen en sluizen, stations en indoor metaalconstructies. Venko bedient hiermee organisaties zoals provincies, Rijkswaterstaat, Gasunie, NAM, Shell, Prorail, Stork, Akzo, de Marine en TenneT. Erik Hadders is sinds 2011 werkzaam bij Venko als controller en draagt onder andere de verantwoordelijkheid voor ICT.

Volgens Hadders onderscheidt Venko zich door ‘hardwerkende doorzetters die met innovatieve oplossingen komen om ieder project met succes en naar tevredenheid afronden. We kijken altijd of iets slimmer, makkelijker, goedkoper en/of beter kan, waarbij veiligheid voorop staat’. Bij Venko werken in het topseizoen zo’n 500 mensen, waarvan 280 in volledig dienstverband. Op kantoor zijn 60 vaste werkplekken, aangevuld met 30 mobiele werkplekken. De omzet bedroeg afgelopen jaar tegen de 50 miljoen euro.

Meer informatie

Op deze website kunt u meer vinden over JSE ICT-experts en onderwerpen als bedrijfsnetwerken en ICT-beheer. Voor meer informatie over Venko kunt u terecht op de website van Venko: www.venko.nl.
Download de case (pdf)

Remote support