Veel voorkomende wifi problemen en oplossingen

7 veel voorkomende wifi-problemen bij bedrijven (en hoe u deze oplost)

2 januari 2019 - Kennisbank

Wifi is bij bedrijven niet meer weg te denken. Toch leidt wifi bij het mkb nogal eens tot problemen. Dat ziet ook onze IT-consultant Peter Manning, die wifi tot één van zijn specialismen mag rekenen. Zo volgde hij dit najaar nog een opleiding bij Aerohive Wifi, de zakelijke wifi-oplossing die wij het liefst leveren. In deze blog vertelt Peter over de meest voorkomende wifi-problemen bij bedrijven, en hoe deze kunnen worden opgelost.

Voor elke klantsituatie een oplossing

Tijdens de meerdaagse training werd ik me nóg meer bewust van de technologie en de mogelijkheden die schuilgaan achter wifi, de techniek die nagenoeg ieder bedrijf dagelijks als vanzelfsprekend gebruikt. Via de uitgebreide instellingen en de inrichtingsmogelijkheden van kanalen en accesspoints kunnen we voor vrijwel ieder klantsituatie een zakelijke oplossing vinden. Is uw wifi-netwerk traag of instabiel? Kunnen onbevoegden wel heel makkelijk toegang krijgen tot uw bedrijfsnetwerk? Dit zijn voorbeelden van problemen die ik veelvuldig oplos.

De top 7 van wifi-problemen

Hieronder noem ik de 7 meest voorkomende wifi-problemen die ik bij bedrijven tegenkom en de mogelijke oplossingen.

#1 Meerdere netwerken naast elkaar

Een dergelijke situatie is vaak een erfenis uit het verleden. Omdat het wifi-signaal op een gegeven moment niet sterk genoeg meer was zijn er ooit een of meerdere routers extra bij gezet. Deze zitten vaak op dezelfde kanalen en drukken elkaar weg. Ook kunt u last hebben van de signalen van omliggende bedrijven of andere bedrijven in een bedrijfsverzamelgebouw. Of je loopt van de ene kant van het gebouw naar de andere kant en moet handmatig overschakelen naar een ander netwerk.

De oplossing? Breng de situatie in kaart en voorzie de ruimte van een passend aantal accesspoints. Zorg daarbij voor seamless roaming. Dat houdt in dat de accesspoints automatisch regelen dat er overgeschakeld wordt op het moment dat het signaal van het ene accesspoint zwakker wordt en het andere signaal sterker.

#2 De toegang is niet goed beveiligd

U wilt natuurlijk koste wat kost voorkomen dat mensen van buiten het gebouw zichzelf toegang verschaffen tot uw bedrijfsnetwerk. Zoals deze Russen het probeerden is misschien wel erg extreem, maar u wilt ook niet dat hackers op uw parkeerplaats staan om in te breken op uw netwerk.

De oplossing? Zorg voor sterke, lange wachtwoorden die periodiek gewijzigd worden, stel gastaccounts in en deel dagpassen uit die maar één dag geldig zijn. Ook kunt u persoonlijke accounts koppelen met het Windows-account. Scholen maken hier bijvoorbeeld veel gebruik van.

#3 Oude routers

Veel routers die een aantal jaar geleden zijn aangeschaft zijn niet meer toegerust voor de hedendaagse eisen. Het internetverkeer is toegenomen, de routers gebruiken oude standaarden en hebben alleen een 2.4-Ghz-band, die storingsgevoeliger is dan de moderne 5-Ghz-band.

De oplossing? Vervang het huis-tuin-en-keuken-netwerk en bijbehorende routers voor een professionele zakelijke wifi-oplossing.

#4 Onvoldoende dekking

Als gebruikers te ver van het accesspoint afzitten is er veel ‘airtime’ nodig. Het duurt dan even voordat de router de te verzenden data ook daadwerkelijk verzonden heeft. In die tijd kan de router niemand anders helpen. Een soort digitale file dus.

De oplossing? Dit hangt sterk samen met punt 1. Zorg voor een passend aantal accesspoints die zorgen voor seamless roaming.

#5 Te veel gebruikers op een accesspoint

Hoeveel gebruikers of apparaten er op een accesspoint kunnen is geen vast gegeven. Dat hangt af van het soort apparaat, de bandbreedte, de kanaalbreedte (2.4 Ghz of 5 Ghz) en de hoeveelheid apparaten. Maar dat er een limiet aan zit, is zeker en dat kunt u gaan merken.

De oplossing? Installeer meerdere accesspoints en pas load balancing toe: stuur gebruikers naar andere accesspoints. Dit wordt veel toegepast in zogenaamde high density areas waar veel gebruikers bij elkaar zitten, zoals conferentiezalen.

#6 De dekking fluctueert

De dekking is erg afhankelijk van waar u zich bevindt in uw gebouw. Dat heeft te maken met de materialen die in het gebouw zijn gebruikt, zoals glas, beton, metaal of water. Maar ook als u zich bevindt in de buurt van storende apparaten, zoals een magnetron, alarmdetectoren, tl-balken of andere apparaten die op 2,4 GHz – en dat zijn er nogal wat – zitten.

De oplossing? Heeft u last van storende apparaten? Stel uw router dan in op 5 Ghz. Hierdoor wordt het bereik weliswaar minder, maar dat is weer op te lossen met voldoende accesspoints. Kenmerken van 5-Ghz-band: minder last van storingen, hogere doorvoersnelheid, minder bereik, meer kanalen.

#7 Verouderde software op laptops en accesspoints

Waar weinig mensen bij nadenken is dat de firmware van de router regelmatig geüpdatet moet worden. Dat is niet alleen om te zorgen dat beveiligingslekken worden gedicht en fouten worden hersteld, maar ook om de snelheid van de verbinding op peil te houden. Hetzelfde geldt voor de software op laptops en andere apparaten die verbonden zijn met het internet.

De oplossing? Zorg dat zowel de firmware van de router als de software van uw apparaten altijd up-to-date is.

Waarom Aerohive?

Bij JSE werken wij het liefst met Aerohive. Aerohive biedt een hoogwaardige zakelijke wifi-oplossing: een kwestie van installeren en je hebt er geen omkijken meer naar. Vanuit één portal in de cloud kan alles worden geïnstalleerd en beheerd. Bovendien is het schaalbaar en stabiel. Als wij een zakelijk wifi-netwerk aanleggen, tekenen we eerst het betreffende gebouw in de software van Aerohive. Daarmee kunnen we de dekking inschatten, rekening houdend met het materiaal in het gebouw. Als zich dan problemen voordoen, kunnen we goed analyseren waar het probleem zit en waar het probleem ontstaat. Is het bijvoorbeeld een probleem met een accesspoint of is het een individuele gebruiker die de hele dag het netwerk belast met video-streaming.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van een zakelijke wifi-oplossing, neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 0524 – 561188 of support@jse.nl.